De-a
lungul timpului, în diferite şcoli geografice, s-au impus nenumărate definiţii
ale conceptului de „peisaj”, respectiv „peisaj geografic”. Cele mai multe
dintre ele se referă la „peisajul obiectiv”, adică la elementele concrete ale peisajului
şi la relaţiile dintre ele, evitându-se realitatea subiectivă a acestuia.
Chiar
dacă accentul se pune pe realitatea obiectivă a peisajului, adică pe ceea ce
este măsurabil, palpabil, concret, aceasta devine la un moment dat o realitate
subiectivă (consecinţă a procesului de percepţie umană). De aici, rezultă
faptul că peisajul geografic este o realitate duală, obiectivă şi subiectivă în
aceeaşi măsură” (Drăguţ L.,2000, p.12). Practic, peisajul nu poate exista fără
om, acesta din urmă intervenind asupra peisajului şi modificându-l în funcţie
de necesităţile sale (ex: modificarea peisajului pentru sporirea valorii
turistice a unor situri). Pornind de la această idee se poate afirma cu
certitudine că „ peisajul geografic constituie o resursă naturală şi/sau
antropică, care poate fi şi trebuie să fie valorificată” (Drăguţ L., 2000,
p.13).
Accentul
pus pe peisajul obiectiv a aparţinut în primul rând şcolii sovietice de landşaftologie,
apărând aşadar confuzii terminologice şi situaţii în care termenul „peisaj” era
asimilat altor concepte utilizate în geografie (ex: mediul geografic,
geosistem). Astfel, Victor Soceava în 1975, definea geosistemele ca fiind „sisteme
naturale, de nivel local, regional sau global, în cadrul cărora substratul
mineral, solul, comunităţile biotice, apa şi masele de aer sunt interconectate,
prin schimburi de materie şi energie, într -un singur ansamblu” (citat de
DrăguţL., 2000, p.13).
Alte
definiţii situează peisajul geografic la extrema opusă. Prin definiţiile
atribuite peisajului geografic de către Cl. Raffestin (1977), acesta nu ar
reprezenta altceva decât proiecţia vizuală a unor relaţii psihologice pe care
omul le are cu locul (teritoriul) în care trăieşte.
Termenul de PEISAJ provine de la cuvântul „pays”
(Paysage) din limba franceză şi are ca sinonim termenul „land” din limbile
engleză şi germană (Landscape, Landschaft), având aceeaşi conotaţie
teritorială, cu referire mai mult sau mai puţin directă la spaţiul rural
(„pays” = ţară,teritoriu, regiune).Şi
în limba română, termenul de peisaj se sprijină tot pe suportul
fonetic-semantic francez (paysage-peisaj), cu trecere firească prin expresia
arhaică peisagiu (datând cu mult înainte de1931 când N. Iorga scria despre peisagiu
grecesc).
Aproape
în toate situaţiile, peisajul denotă un teritoriu, dar şi acţiunea de percepere
a acestuia. Aspectul rezultă şi din definiţiile existente în dicţionarele
franceze (secolele XVII-XIX), în care peisajul era definit drept „o întindere
care se vede dintr-un singur aspect (rural, amplu,variat, dominat sau dominant
” (Tourneux F.P., 1975, citat de Drăguţ L., 2000, p.12).
Practic,
peisajul poate fi considerat un mijloc indirect de analiză a cadrului natural,
a societăţilor umane, a priorităţilor lor şi a organizării sociale, fiind
expresia vizibilă a tuturor acţiunilor sistemului Natură-Societate. Mihai
Ielenicz (1994-1995), punând accentul pe faptul că peisajul reprezintă o
porţiune de la suprafaţa scoarţei terestre, a cărei fizionomie şi structură evidenţiază
o etapă în evoluţia raportului dintre diferitele componente ale cadrului
natural şi cele amtropice, diferenţiază mai multe tipuri genetice de peisaje:
-
peisajul natural (se remarcă prin componentele cadrului său fizic);
-
peisajul antropic în cadrulsău se remarcă omul şi activităţile sale);
-peisajul
geografic (în care componentele naturale sunt modificate antropic),(Voiculescu
M., 2002, p.109);
Peisajul
ca obiect central de studiu a geografiei datează de la începutul secolului al
XX-lea, promotorii ştiinţei peisajului (landschaftskunde) fiind geografii
germani Otto Schlüter în 1906 şi Siegfried Passarge în 1919.
Otto
Schlüter (1872-1959) foloseşte pentru prima dată termenul de peisaj cultural
(ca termen academic), iar în 1908 defineşte geografia ca ştiinţă a peisajelor.
Practic, el a definit două forme de peisaj:
-peisaj
original(Urlandschaft ) sau peisaj natural sau cel care a existat înainte de schimbări
majore umane;
-peisaj cultural(Kulturlandschaft ) sau
peisajul creat de cultura umană (Lichi Adriana,2011, p.8).
Siegfried
Passarge(1867-1958) considera ştiinţa peisajului ca o disciplină ştiinţifică independentă.
Munca sa a vizat în principal studierea peisajelor naturale. De la conturarea
sa ca ştiinţă a cunoscut o evoluţie şi îmbogăţire conceptuală prin câteva
momente semnificative:
▪1935
apariţia termenului de ecosistem, propus de botanistul englez Arthur G.
Transley.Prin acest termen el definea „complexul de organisme şi de factori ai
mediului dintr -o unitate ecologică indiferent de mărime” (Dincă I., 2005,
p.28).
▪1939
apariţia noţiunii de Ecologia peisajului, termen introdus de către Carl Troll
pentrua evidenţia diferenţierile regionale ale suprafeţei Pământului, pentru a
studia raporturile funcţionale şi acţiunile reciproce dintr-un loc dat
(ecotop), integrate într-un sistem ecologic. Geografii folosesc mai mult
termenul de Geoecologie.
▪1944
apariţia noţiunii de biogeocenoză, termen introdus de către Vladimir
NikolaeviciSukacev. Este definită ca un schimb de materie şi energie între
factorii naturali (apa, vegetaţia,solul, roca, atmosfera etc.) şi alte fenomene
naturale.
Ştiinţa
peisajului poate fi definită, cel puţin, prin două postulate:
a.„
peisajul este pretutindeni ” (J.C. Wieber, 1985);
b.„aspectele ce ţin de omogenitatea şi hete rogenitatea
componentelor peisajului au sens numai pe o suprafaţă concretă ” (D.L. Armand,
V.S. Preobrajenski, A.D.Armand,1969), sau altfel spus „ peisajele pot fi analoage, dar nu identice”
(I. Mac, 1990).Această afirmaţie face referire la faptul că diversitatea
fizionomică a unei suprafeţe faţă de alta este dată de intensitatea cu care se
realizează schimbul de materie, energie şi informaţie între componentele sale
(biotică, abiotică, antropică).
În concluzie, termenul de PEISAJ prezintă mai
multe caracte ristici de definire:
▪reprezintă
obiectul de studiu al Geografiei;
▪este
un concept global, ţinând cont de caracterul său integrator, de sinteză;
▪este singurul care corespunde orientării
geografiei către concret, către vizibil, către observaţia directă pe teren, în
scopul sesizării ansamblului realităţii geografice;
▪are o anumită formă şi dimensiune fizionomică
în funcţie de dezvoltarea spaţială a uneia sau a alteia dintre componentele
sale; (cf. Pinchemel, 1992, citat de Voiculescu M., 2002,p.109).
„Humbolt
şi alţi naturalişti ai vremii au asociat termenul de peisaj cu o unitate
spaţială caracterizată vizual de detalii naturale si antropice suficient de
omogene pentru a constitui o individualitate.
Geograful american Carl O. Sauer definea
peisajul ca fiind o unitate constituită dintr-o asociaţie specifică de forme
care nu poate fi decât natural si cultural in acelaşi timp (G.Rougerie, N.
Beroutchachvili, 1991; Roman N., 2006).
În
gândirea lui Sauer şi a Scolii sale peisajul cultural este o expresie fizică a
suprafeşei terestre ca interacţiune dintre om şi natură modelând ceea ce a fost
înainte peisaj natural. În Marea Britanie, unde influenţa lui Sauer a fost limitată
ia naştere o abordare mult mai umanistă a ideii de peisaj, datorită în primul
rând abordării prin prisma geografiei istorice.
În
Statele Unite abordarea saueriană a atras din ce în cemai mulţi adepţi însă
conceptul de peisaj a fost de asemenea puternic criticat, în special datorită
ambiguităţii termenului.
Fondatorul
tradiţiei ruse în ceea ce priveşte ştiinţa peisajului este considerat Lev
SemenovichBerg. Preluând cercetările lui Dokuchaev a pus bazele viziunii
geografice asupra peisajului. El considera că peisajul geografic se referă la
unitatea de bază a ştiinţei geografice fiind obiectul principal de studiu şi militeaze pentru o
definişie mai largă a termenului. Astfel el percepe peisajul ca fiind format
din elemente repetitive (nu numai elemente de relief ci si alte obiecte şi fenomene
ale suprafeţei terestre) guvernate de legi proprii. Continuând, defineşte
peisajul geografic ca fiind aceea combinatie sau grupare de obiecte si fenomene
in care particularităţile reliefului, climatului, hidrografiei, solului,
vegetaţiei şi faunei, şi a unui anumit nivel de activitate umană care se îmbină
într-un tot unitar, repetându-se în mod caracteristic într-un spaţiu terestru
dat.
În
concepția geograful francez R. Brunet “Peisajul este, deci, o apariţie şi o reprezentare: un aranjament de
obiecte vizibile, percepute de subiect prin intermediul propriilor sale filtre,
umori şi scopuri”. Cu toate că anumite
elemente ale peisajului pot să nu fie supuse acţiunii directe a omului, acestea nu pot fi cuprinse sub denumirea de
peisaj fără acţiunea contemplativă a
“măsurii tuturor lucrurilor”. Specificul local al peisajului este dat de
modul în care se combină elementele
nemodificate ale cadrului natural cu elementele
introduse de om. Apare astfel o varietate de peisaje, asupra cărora
amprenta omului cunoaşte o intensitate
variabilă, mai puternică în cazul aglomeraţiilor urbane, mai difuză în cazul zonelor rurale.
În
conceptia lui Lucian Drăguţ
peisajul este “proiecţia vizuală
a unor relaţii psihologice pe care omul le întreţine cu locul în care trăieşte”.Aşadar este un mod de
a percepe un teritoriu sau observarea
trăsăturilor ce-l caracterizează, este “o întindere ce se vede dintr-un singur
aspect”.
Peisajul
geografic este privit ca o realitate coplexă, în care omul interacţionează cu
mediul său de viaţă. Acesta se prezintă
ca o realitate duală având în aceeaşi măsură un
caracter obiectiv (conţine elemente concrete, măsurabile) şi unul
subiectiv (referitor la procesul de
percepere). Peisajul geografic
reprezintă structura spaţială exprimată printr-o fizionomie proprie individualizată ca urmare a interacţiunii
factorilor abiotici, biotici şi
antropici, care e valorificată în mod diferenţiat, în funcţie de modul
în care este percepută.
L.
Dragut ofera unele informatii cu privire la istoricul notiunii ,,peisaj":
,,naturalistii au fost cei care au preluat la nivel stiintific conceptul peisaj".
Studiind vegetatia Al. von Humboldt a remarcat diferentierile fizionomice
induse de aceasta in spatiu, ajungand sa clasifice peisajele in functie de
omogenitatea asociatiilor vegetale. Din mediul cultural german s-au nascut trei
directii principale de abordare a peisajelor: directia morfologica sub
influenta lui Goethe si a cercetarilor realizate de Al. von Humboldt, s-a axat
pe studierea dferentierilor fizionomice ale peisajului ca urmare a organizarii
asociatiilor vegetale. Prin intermediul acestei directii s-a concretizat o noua
disciplina stiintifica, ecologia peisajului (geocologia). ,,Directia holistica
aparuta sub influenta lui Kant si a lui C. Ritter, comform careia peisajele
reprezinta sisteme locale de factori in interactiune care se integreaza din
etaje inferioare spre etaje superioare". Astfel a aparut notiunea de
geosistem in scoala sovietica, prin intermediul lui Berg si Soceava. ,,Directia
cauzala imprimata de catre Ratzel, a esuat prin determinism".
Acelasi
L. Dragut afirma ca exista trei
discipline care au ca obiect de studiu peisajul. Acestea sunt ecologia
peisajului (Landschaftsokologie, Landscape Ecology, Ecologie du Paysage),
cunoscuta in lumea geografilor sub denumirea de geoecologie si se ocupa cu
,,studiul relatiilor fizico-biologice care guverneaza diferitele unitati
spatiale ale unei regiuni".
O a doua disciplina stiintifica este
arhitectura peisajului, care se ocupa cu amenajarea estetica a peisajelor,
privite ca decor, fara a tine cont de legile naturale si antropice ale Terrei.
Geografia peisajului este cea de-a treia
disciplina stiintifica preocupata de studiul peisajului. Aceasta sustine ideea
comform careia peisajul geografic este o realitate complexa in care omul
interactioneaza cu mediul sau de viata.
Peissajul
face parte din natura și formează un ansamblu artistic și este prinsă dintr-o
privire, priveliște , spect propriu zis, cuprinzând atât factori naturali cât
și factori antropici. Astfel peisajul cuprinde mulțimea trăsăturilor,
caracterelor, formelor unui teritoriu, unei regiuni sau ținut. Peisajul reprezintă imaginea unui întreg alcătuit din
elemente dinamice fiecare având propria
expresie şi propriul rol în contextul general. Este o noţiune frecvent utilizată pentru a desemna o porţiune din
spaţiul terstru caracterizată prin
specificul trăsăturilor geografice, fizice sau umane.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu